maanantai 7. elokuuta 2017

Lennusadam Tallinna

Niin se vierähti neljä viikkoa merellä että hupsis vaan ja loma on nyt ohi. Seuraavien viikkojen aikana tulee blogissa kuvia ja asiaa Virosta, sillä vietimme koko loman siellä. Kesäkotimme kuljetti meitä taitavan Kipparin käsissä pitkin Viron rannikkoa. Kävimme monissa entuudestaan tutuissa paikoissa ja vierailimme myös monessa meille uudessa satamassa. Tervetuloa mukaan matkaan!

Loman alussa jouduimme odottelemaan pari päivää, että tuulet laantuisivat ja pääsisimme matkaan. Tänä kesänä on tullut jotenkin erityisen paljon! Kun se päivä vihdoin koitti, ja heräsimme aamulla hyvissä ajoin, oli meitä vastassa ihan totaalinen sumu. Kipparin kanssa mietimme, että vieläkö pitää ylitystä Tallinnan puolelle lykätä. Ajelimme hiljalleen eteenpäin ja onneksi sumu hälveni siten, että saimme tarpeeksi näkyvyyttä, jotta oli turvallista jatkaa matkaa. Pari hassua rahtilaivaa näimme  meren ylityksen aikana.

Tallinnassa on useampi vierasvenesatama. Me menimme tällä kertaa Lennusatamaan, ensimmäisen kerran. Soitimme satamaan etukäteen ja meille kerrottiin vierasvenepaikka, jonne saimme kiinnittää veneen. Tässä vaiheessa oli sumukin jo hälvennyt. Mieli oli korkealla, sillä loma oli päässyt vihdoinkin käyntiin ja olimme Tallinnassa.

Lennusatamassa sijaitsee merimuseo jota voin suositella todella. Museossa on jatkuvan näyttelyn lisäksi vuosittain vaihtuva näyttely. Tänä vuonna vahtuvan näyttelyn teema oli Mayday.Mayday.Mayday. Näyttelyssä pääsee tutustuman meripelastuksen historiaan ja nykypäivään, sekä tutustua meripelastuksessa käytettäviin välineisiin. Näyttely on avoinna 18.1.2018 saakka.

Lennusatamassa oli tarjolla kaikki tarvittavat palvelut, vettä, sähköä, suihkut ja sauna. Laitureille oli lukollinen ovi, joka toimi ovikoodilla.

Satamaan valmistui juuri tänä kesänä uudet tilat vessoille, suihkuille ja sauna. Yläkertaan valmistuu satamatoimisto ja konttien katolle terassi. Katolta olikin hienot näkymät merelle ja Tallinnan kaupunkiin. Kävimme ihastelemassa siellä saunan jälkeen myös auringonlaskua.

Entinen Patarein vankila sijaitsee aivan sataman vieressä. Olen kirjoitellut Patarein historiasta aikaisemmin täällä.

Satamat ovat minusta aina tosi kuvauksellisia paikkoja. Satamaan kiinnittyneet erilaiset laivat ja ennen kaikkea laivoissa olevat yksityiskohdat, köydet erityisesti.

Lennusatamasta ei ole pitkä matka kaupungille. Erityisesti pidimme siitä, että Tallinnassa sijaitseva Telliskivi (josta olen postannut aikaisemmin täällä) ja Kalamaja (josta olen postannut aikaisemmin täällä) oliva vallan vieressä. Molemmat alueet ovat meidän mielestä aivan ihania. Erityisesti Telliskivestä löytyy monia trendikkäitä kahviloita ja ravintoloita. Alue kehittyy jatkuvasti.

Parakkisaunan lisäksi pääsimme saunomaan tähän laivaan! Tämä oli ehdottomasti sataman eksoottisin ja jopa jännittävin kokemus. Olimme Tallinnassa kaikkiaan neljä päivää, sillä tuulet nousivat jälleen. Ja koska oli tuulinen päivä myös meidän täällä laivassa saunoessa, antoi se oman mukavan tunnelman saunailtaan. Laivasta kuuluu jännittäviä ääniä, kun köydet välillä kiristyivät ja antoivat taas laineille periksi.

Lauteilla olisi ollut tilaa isommallekin porukalle.

Vihreä värisuora =D.

Laivan kannella oli mukava käydä vilvoittelemassa löylyjen lomassa.

Löylyjen lomassa ihastelin Kakea.

Lennusadam oli meidän venekunnan mielestä mukava paikka ja saimme siellä hyvää palvelua. Ympärillä oli paljon kaikkea kiinnostavaa katsottavaa ja jos tulet tähän satamaan, vieraile ihmeessä merimuseossa.

1. Vihreä värisuora :D Maakrapukin on nyt veneiden ja köysien lumoissa :)

1. Hih... toivottavasti jaksat pysyä "mukana matkassa" =D.

2. Párekin Palvelijatar08 elokuuta, 2017 08:52

Kyllä, satamat ovat erittäin kuvauksellisia paikkoja. Ja kun on niin taitava kameran käyttäjä kuin sinä, niitä kuvia jaksaa katsella useammankin kerran.

1. Kiitokset Palvelijatar =D. Muutamista satamista on lisää kuvia tulossa =D.